week 5


Maandag 1-10-2018
De vijfde week alweer. Ook deze week ben ik begonnen met het begeleiden van een groep duikers voor het schoonmaken van twee duikgebieden. Samen met freelance duikinstructeur Paul hebben we de duikgroep rondgeleid. Om nog meer duikers te motiveren om mee te doen met de schoonmaakacties rondom de grifgebieden hebben Robert en ik afgesproken dat we alle duiker die meehelpen 10% korting geven op de duik. Ook delen we aan deze duikers stempelboekjes uit (zie afbeelding hieronder). Na elke schoonmaakactie krijgen de duikers een stempel. Deze stempels kunnen bij verschillende duikscholen op het eiland gebruiken worden om korting of gratis geschenken te verkrijgen.



Dinsdag 2-10-2018
Omdat het vandaag een erg warme dag was heb ik besloten om naar het zwembad te gaan (zie afbeelding hieronder). Geintje, dit is geen zwembad. Dit is het waterreservoir van het eiland, hier word een groot deel van het regenwater opgevangen en opgeslagen. Het reservoir is gelegen op een van de hoogste punten van het eiland, het was dan ook een flinke klim om er te komen. Omdat dit punt zo hoog ligt geeft het reservoir in principe dezelfde werking als een watertoren. Door de hydrostatische druk die word uitgeoefend door het water blijft de druk in het waterleidingnet constant. Hierdoor kan het hele eiland van water voorzien worden. Het kan ook voorkomen dat het reservoir in een droge periode leeg raak, veel mensen hebben om die reden ook zelf nog een eigen waterreservoir waarmee ze het water van de daken opvangen. Robert vertelde me dat het af en toe zo extreem droog is dat zelfs dit geen optie meer is. In dit geval word er zeewater of drinkwater uit flessen gebruikt in plaats van kraanwater.



Woensdag 3-10-2018
Na een lange periode warm weer te hebben gehad is er vanochtend weer een flinke bui gevallen (goed voor de watervoorziening van het eiland!). Hoewel het tijdens zo'n bui even flink afkoelt merkt je al snel dat de temperatuur na een uurtje alweer flink begint te stijgen. Ook de luchtvochtigheid is na zo'n regenbui ineens een stuk hoger door het verdampen van de gevallen regen. Zelf heb ik vandaag geholpen in de duikschool. Zo heb ik onder andere een stap versleten wetsuits weggebracht naar de gemeentewerf. Net als de eerder weggebrachte reddingsvesten zullen ook deze weer doorverkocht worden.



Donderdag 4-10-2018
Gisteren werd ik door Derk uitgenodigd om mee te gaan duiken met een groep cursisten. Hij vertelde me dat het een vroege duik zou worden, maar dat het zeker de moeite waard zou zijn. Ik vond het leuk dat hij me meevroeg, en besloot het aanbod aan te nemen. Om 7:00 uur 's Ochtends stonden we op de boot, nog steeds niet wetend waar we naar toe zouden gaan. Uiteindelijk vertelde Derk bij de briefing dat we een diepe duik gingen maken bij een gezonken wrak. Dit was zowel een nieuwe ervaring voor de cursisten als voor mij. Toen we eenmaal in het water lagen begonnen we met het afdalen. Na een tiental meter afgedaald te zijn zagen we al gauw de mast van het gezonken schip. Tijdens de duik zijn we rondom het schip gezwommen en hebben we ook nog even het dek bekeken. Het was een erg mooie duik. Hieronder zijn een aantal foto´s van het schip te zien.
















Vrijdag 5-10-2018
Vandaag ben ik met onze Franse duikinstructeur Thomas op pad geweest. Dit keer hadden we een wat kleinere groep duikers. Thomas had van tevoren gevraagd waar ik nog niet was geweest. Niks vermoedend vertelde ik hem dat ik nog nooit een grotduik had gemaakt. Toen de boot vertrok vertelde Thomas me dat hij een Duik bij de duiklocatie "Red Rock" geregeld had. En dat dicht in de buurt van die locatie ook een grot aanwezig was! In overleg met de andere duikers besloten we deze grot te bezoeken. Hieronder zijn een tweetal foto's van deze duik te zien. Net zoals de duik van gisteren was dit weer een schitterende ervaring.



Om ons vandaag ook nog een beetje te richten op ecologie, hebben Thomas en ik samen nog een tweede duik gemaakt. Deze duik was op de duiklocatie "Twins". We zijn tijdens de duik dicht langs de kust gezwommen om zoveel mogelijk afval te verzamelen. Uiteindelijk hebben we nog een mooie trofee gevonden die we mee hebben genomen naar de oppervlakte (zie foto hieronder). Ook zijn we tijdens deze duik nog een wat zeldzamere Adelaarsrog tegengekomen. Helaas waren de omstandigheden wat minder geschikt om hier een goede foto van te maken.





Zaterdag 6-10-2018
Ook vandaag weer met hetzelfde clubje gedoken als gisteren. In de ochtend heeft het even flink geregend dit is dan ook meteen te merken tijdens het duiken. Langs de kust is het water dan wat minder helder doordat er zand vanaf de bergen in het water stroomt. Ook het water aan de oppervlakte is dan ineens een stuk kouder, hoewel het water daaronder nog steeds lekker warm is. Thomas had vandaag nog een locatie waarvan hij wist dat er een autoband lag. Ook deze band hebben we tijdens het duiken opgevist en aan land gebracht.


Zondag 7-10-2018
Deze zondag heb ik besloten weer een dagje vrij te nemen.  In de ochtend heb ik een rondje over het eiland gefietst, ook heb ik nog even de nodige boodschappen gedaan. Toen ik terug op mijn kamer kwam was deze net schoongemaakt door de schoonmaaksters en rook weer heerlijk fris. De middag heb ik besteed om een beetje te lezen. Ook heb ik naar een prachtig kikker concert geluisterd. Dit concert begint meeste nadat het eventjes heeft geregend. De goten langs de kant van de weg zitten dan vol met kikkers. Op YouTube heb ik een filmpje gevonden om je een idee te geven hoe dit dan klinkt https://www.youtube.com/watch?v=qDS_Ml36OFg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten