Week 2

Maandag 10-9-2018
Vandaag Samen met John twee ochtendduikken gemaakt. Dit waren ook meteen de laatste duiken voor de "advanced openwater cursus". De duiken hadden als trainingsdoel "search and recovery", dit hield in dat er tijdens de duiken geoefend werd met verschillende zoekmethodes. Bij het onderdeel recovery werd er geoefend met het bergen van voorwerpen. Hiervoor werd een soort van ballon gebruik die aan het voorwerp werd vastgemaakt. Na deze bevestigd te hebben werd de ballon gevuld
met lucht en steeg hij op naar de oppervlakte. Naast de trainingen heb ik vandaag ook nog wat tijd gehad om een aantal foto's te maken.



Hieronder een foto waar John en ik samen opstaan.

Na het einde van de duik had ik nog een laatste theorietoets voor het behalen van de "advanced open water cursus". Ook de toets had het thema "search and recovery", waarin voornamelijk vragen gesteld werden over het navigeren tijdens het duiken.

Dinsdag 11-9-2018
Toen ik vandaag om 9:00 uur op de duikschool aankwam heb ik eerst samen met Robert (duikschooleigenaar) en Iris de presentatie van Mark bijgewoond. Mark gaf een presentatie omdat hij zelf bezig is met de cursus voor duikinstructeur. Tijdens de presentatie liet hij zien dat hij op een duidelijke manier informatie kon overbrengen naar een groep. Hierna zijn we (Robert, Iris, Mark en Ik) rond de tafel gaan zitten en heeft Robert ons vertelt over de Projecten die er op dit op het eiland lopen m.b.t. ecologie. Ook heeft hij uitgebreid uitleg gegeven over wat de projecten inhielden. Zo is er bijvoorbeeld komende zaterdag de "World Cleanup Day" waaraan Iris en ik deelnemen. Dit houd in dat de kust van het eiland met een grote groep vrijwilligers word schoongemaakt. Daarnaast zijn er nog een paar andere (en mogelijke) projecten besproken. Een hiervan is het project dat gericht is op "Coral Nursery". dit houd in het stimuleren van de groei van het koraal. Deze Middag ben ik met Iris meegeweest naar een van de duiklocaties waar dit plaatsvind (zie afbeelding hieronder). afgebroken stukken koraal zijn als het ware vastgemaakt aan een metalen frame. Door dit frame verspreidt zich een lage elektrische stroom die er voor zorgt dat het leefgebied van het koraal verbeterd, waardoor het koraal uiteindelijk ook sneller zal aangroeien. (voor meer informatie zie link: https://theculturetrip.com/asia/thailand/articles/regrowing-thailands-coral-reefs-with-electrical-currents/


Vandaag ben ik ook begonnen met twee specialty-cursussen. Één daarvan is de "AWARE visherkenning". Dit gaat voornamelijk over het herkennen van verschillende vissoorten en over het Project AWARE (www.projectaware.org). De andere specialty heet "Naturalist" en is gericht op het verantwoordelijk omgaan met het leven onder water.

Woensdag 12-9-2018
Vanmorgen ben ik samen met Thomas verder gegaan met de visherkenning. We hebben verschillende soorten vissen besproken en Thomas heeft me ook nog verteld op welke details ik moet letten bij het identificeren van de verschillende soorten vissen. Het identificeren van vissen is belangrijk om een vistelling te kunnen doen. En vistellingen zijn weer belangrijk voor organisaties zoals REEF. Zij gebruiken deze gegevens om kustgebieden beter te begrijpen, te beheren en te beschermen.
's Middags hebben we twee duiken gemaakt. Tijdens deze duiken zijn we ook bezig geweest met het identificeren van vissen. De duikplaats waar we dit keer hebben gedoken heet "Twins". Op de bodem van deze duiklocatie lagen ook allerlei beelden die bedoelt waren als attractie voor de duikers (zie afbeeldingen hieronder).




























Donderdag 13-9-2018
Deze dag heeft Mark een van zijn praktijkexamens gedaan voor duikinstructeur, zelf mocht ik ook bij dit examen aanwezig zijn. Het was de bedoeling dat hij duikles ging geven aan twee mensen, in dit geval Robert en mij. 's ochtends hebben we besproken hoe dit precies in zijn werk zou gaan. En 's middags hebben we het uitgevoerd. Naast dat we hier mee bezig zijn geweest, heeft Robert ons ook een groot stuk koraalrif bij de duikplaats "Japanese Garden"laten zien. Daarbij heeft hij uitleg gegeven over de verschillende soorten koralen die er groeien, en waaraan je kan zien of het koraal gebleekt of dood is. Naast het duiken heb ik me ook bezig gehouden met de "Earth day" die komende zaterdag plaats zal vinden. Tijdens deze dag willen we een reef-cleaning gaan houden. Om mensen te laten deelnemen heb ik hier een groot uithangbord voor gemaakt. De duikers die mee willen doen kunnen op deze manier gratis mee om te duiken.





Vrijdag 14-9-2018
Deze vrijdag heb ik in de ochtend een hoofdstukstuk gelezen uit een nieuw boek dat Robert mij had aanbevolen (zie afbeelding hieronder). Het boek gaat over de ecologie en het monitoren van zeeleven rond het eiland Koh Tao. Het boek is geschreven door iemand van de "Save Koh Tao Groep". Dit is een groep die zich in het verleden veel bezig heeft gehouden met de natuur en het milieu op en rondom het eiland.




















's Middags ben ik mee geweest met een fun-duik die begeleid werd door Iris. Het was tijdens de duik de bedoeling dat ik een korte briefing zou geven aan de duikers. Het doel van deze briefing was om te vertellen wie ik was en om de duikers enthousiast te krijgen om mee te helpen de riffen schoon te maken. Dit is aardig gelukt, de duikers waren tijdens de duik allemaal bereid een steentje bij te dragen. Op de foto hieronder zie je twee van de duikers met een reef-cleaning-tasje. Alleen hebben we deze duik bijna geen afval aangetroffen, wat eigenlijk alleen maar een goed teken is! Tijdens de duik waren er nog andere duikers aan boord. Deze duikers heb ik gevraagd of ze morgen (zaterdag) zin hebben om mee te helpen met de rifschoonmaak tijdens Earth Day. Bijna iedereen reageerde enthousiast en zeiden dat ze hier wel aan mee wilden helpen.


Zaterdag 15-9-2018
Deze dag was het Earth Day ofwel World Cleanup Day. Vanmorgen om 10:00 uur zijn Iris en ik naar de pier gelopen waar een groot deel van het eiland zich verzamelde om het eiland schoon te gaan maken. Hier werden vuilniszakken en handschoentjes uitgedeeld door de organisatie "Eco Koh Tao" (https://web.facebook.com/ecokohtao/). Ook kreeg je te horen welke locatie je mocht gaan schoonmaken (zie afbeelding hieronder). Iedere groep kreeg twee vuilniszakken. Een voor het recyclebare afval en een voor het restafval.
Iris en ik kregen de taak om de weg die van de pier naar boven liep vuilvrij te maken, dit is de weg waar ook de duikschool is gevestigd (een foto hiervan is te vinden onderaan de post van week 1). Deze weg is ongeveer 500 meter lang, om even een beeld te geven. Na een ochtend flink geraapt te hebben hadden we uiteindelijk drie vuilniszakken vol. Op de foto hieronder zie je het resultaat.


's Middags zijn we verder gegaan met schoonmaken, maar dit keer zijn we met een groep duikers het water op gegaan om de riffen vrij te maken van afval. Ook dit hebben Iris en ik samen opgezet en begeleid. Een aantal duikers die ik de dag hiervoor had uitgenodigd waren ook gekomen om mee te helpen. Tijdens het duiken werd het al snel duidelijk dat het meeste afval zich dicht bij de kust had verzameld. Omdat je maar een beperkte tijd onder water kan blijven i.v.m. het risico op decompressieziekte, hadden we ongeveer 40 minuten om zoveel mogelijk afval van de bodem op te rapen. Iedereen heeft tijdens de duik goed zijn best gedaan. Hieronder is een foto te zien van een klein deel van de spullen die we hebben opgedoken.

Zondag 16-9-2018
De tweede week is alweer voorbij. Omdat er vanmiddag een duik zou zijn heb ik besloten om de ochtend ook gewoon naar het werk te komen. De ochtend heb ik voornamelijk gebruikt om een aantal hoofdstukken te lezen uit het boek "Koh Tao Ecological Monitoring Program". Na 12:00 uur zijn we met de boot de zee opgegaan voor de duik. De zee was vandaag erg ruig en de golven hoog. Het was zelfs zo heftig dat de kapitein aan de groep vroeg om van het bovendek af te komen en op het benedendeks te gaan zitten. Dit had als reden dat de boot anders topzwaar zou zijn en dus een grotere kans zou hebben om te kantelen. Beneden sloegen de golven over boord heen, maar uiteindelijk zijn we veilig op de duiklocatie aangekomen.

2 opmerkingen:

  1. Niet verkeerd zo een stage voor je opleiding. Leuke duidelijke blog. Lees hem met veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je reactie op mijn blog! leuk om te horen dat je hem volgt en hem met plezier leest. Ik hoop de komende weken nog veel ervaringen te kunnen delen.

      Verwijderen