Week 4


Maandag 24-9-2018
De afgelopen twee weken ben ik veel bezig geweest met het schoonmaken en het begeleiden van schoonmaak acties. Robert vroeg me daarom of ik een stukje wilde schrijven voor "Upcycling the Ocean", dit is de organisatie waar Impian Divers mee samenwerkt voor de schoonmaak van de riffen. Ook hebben we 's middags nog gedoken. Samen met Robert en Wout ben ik naar  Impian Reef geweest. Dit ik een stuk rif waar Impian Divers zorg voor draagt en verantwoordelijk voor is. Ik was hier nog nooit eerder geweest en was daarom ook wel benieuwd naar deze plek. De boot heeft ons  onderweg in de buurt van Impian Reef afgezet en is daarna doorgevaren naar een andere duiklocatie. Een van de meest opvallende elementen in dit gebied was de hoeveelheid koraal, met name het koraalsoort acropora cervicornis (zie afbeelding hieronder). De bodem was hier zo dicht mee begroeit dat je er vaak niet meer doorheen kon kijken. Ook had Impian Reef nog een deel waar het koraal door de duikschool zelf was aangeplant. Dit was een stalen constructie waar het koraal aan bevestigd was. Nadat we de constructie hadden gevonden zijn we terug gezwommen naar de boot.


Dinsdag 25-9-2018
's Middags hebben Milan, Anastasia en ik een duik gemaakt om het rif schoon te maken. Milan en Anastasia zijn allebei Dive-masters in opleiding. Dit was voor ons alle drie de eerste duik die we zonder divemaster/instructeur maakten. Daarom moesten we dit keer alle onderwaterhandelingen zelf doen, zoals het navigeren en het opstijgen. Naast dat we tijdens de duik afval hebben gevonden, heeft Anastasia ook nog een hele mooie werkende Sony actie-camera op de bodem gevonden. 's Avonds mocht ik mee met een nacht duik, dit was iets dat ik heel graag een keer wilde doen. De duik was echt geweldig. Onderwater was het pikdonker en ik had tijdens de duik echt het gevoel alsof ik door de ruimte zweefde. hieronder staan een aantal foto's van de duik.


Woensdag 26-9-2018
Vanmorgen zijn Robert en ik naar de bijeenkomst van de Save Koh Tao groep geweest. De groep bestond uit duikers en marinebiologen. Tijdens deze bijeenkomst kregen we uitleg over de aanleg van nieuwe boeilijnen. Deze boeilijnen zijn er voor bedoelt dat boten hun ankers niet hoeven uit te gooien. Op deze manier kan schade aan het koraal voorkomen worden. Nadat er uitleg was gegeven over de reden voor de aanleg voor de boeilijnen kregen we instructies over het maken van zo'n boeilijn. Zo moeten de boeilijnen een bepaalde lengte hebben ten opzichte van de diepte van oceaan. Het is belangrijk dat deze goed bepaalt word. Een te kort boeilijn kan er namelijk voor zorgen dat de lijn tijdens vloed onder spanning kan komen te staan. Als de lijn te lang is heeft deze te veel bewegingsvrijheid. Naast deze informatie werd ook uitgelegd hoe je de knopen moest leggen om de lijn in elkaar te zetten (hieronder een foto). Na deze uitleg hebben we de rest van de ochtend besteed om zelf een aantal lijnen in elkaar te zetten. 's Middags zijn we met de boot naar een plek geweest om deze lijnen te vervangen (zie foto's hieronder). Op de onderste foto is ook de duik te zien waar we uiteindelijk de lijn aan het betonblok vastmaken. Al met al was het een geslaagde dag. Na deze bijeenkomst heeft Impian Divers de verantwoordelijkheid gekregen voor een aantal boeilijnen rond het eiland. Dit zal een van de projecten zijn waar ik mij de komende periode mee bezig zal houden.







Donderdag 27-9-2018
Gisteren heb ik een hoop informatie meegekregen voor het in elkaar zetten van boeilijnen. Ik merkte dat het knopen wel een van de belangrijkste onderdelen was. Vooral als de lijnen in het water liggen en er kracht op komt te staan zorgt een goede knoop ervoor dat de lijnen niet los raken. Daarom zijn Robert en ik vandaag bezig geweest met het oefenen van de belangrijkste knopen. Robert had hiervoor een prachtig handboek liggen dat ik heb mogen lenen. 's Middags was er toevallig ook nog een groep duikers die de theorieles "search and recovery" zouden krijgen, waar onder andere ook het knopen aan bod komen. Samen met deze groep heb ik het knopen doorgenomen en uitgelegd.



Vrijdag 28-9-2018
Zoals op de meeste dagen hebben we ook vandaag weer gedoken. De duikactiviteit werd net als op dinsdag geleid door Milan en Anastasia waarbij ik weer zorgde voor de uitleg over het schoonmaken van het rif. Vandaag was het ook de laatste dag op Koh Tao voor mijn huidige stagebegeleidster Iris. Iris gaat na vandaag (tijdelijk) terug naar Nederland. Robert had ons om deze reden uitgenodigd om dit 's avonds af te sluiten met een etentje. We hebben gezellig met z'n allen gegeten bij een eettentje dicht in de buurt van de duikschool (zie afbeelding hieronder). Hierna zijn we nog even met een paar man iets gaan drinken.



Zaterdag 29-9-2018
Vandaag even een vrije dag genomen, dat was alweer enkele dagen geleden. Deze dag heb ik voornamelijk gebruikt om even lekker uit te rusten. Om toch nog even een stukje te schijven, is het misschien wel leuk om nog iets over de duurzaamheid op het eiland te vertellen. Naast dat er op het eiland een enorme afvalhoop ligt (zoals ik in week 1 liet zien) merk je toch echt wel dat mensen de duurzame kant op willen. Zo zie je in een hoop restaurants en eettentjes dat er herbruikbare plastic bekers staan waarmee je gratis water kan pakken. Ook bij de duikschool is dit het geval (zie afbeelding hieronder). Dit zorgt ervoor dat er minder plastic waterflessen worden gekocht, die vaak al nu hun eerste gebruik weg worden gegooid.



Zondag 30-9-2018
Omdat de duikschool kortgeleden nieuwe zwemvesten heeft aangeschaft heb ik de oude vesten naar de milieustraat gebracht. De mensen die hier werken waren erg blij met de vesten. De vesten worden hier namelijk niet weggegooid, maar worden gebruikt om door te verkopen. Op deze manier word de hoeveelheid afval op het eiland beperkt en kunnen andere mensen de ingeleverde spullen voor een lage prijs overnemen. Nog een ander voordeel is dat de medewerkers van de milieustraat op deze manier een extra centje verdienen en zo beloont worden voor hun bijdrage aan het milieu. Zonder deze mensen zou het afval namelijk niet gescheiden worden, en zou alles op de vuilnisbelt verdwijnen.



2 opmerkingen: