Week 3

Maandag 17-9-2018
Toen ik vanmorgen de gang op liep zag ik dat de kamer tegenover die van mij was vrijgekomen. Ook viel me al snel op dat de kamer een schitterend uitzicht over zee had. Bij de receptie aangekomen besloot ik om te vragen of het mogelijk was om van kamer te wisselen, en dit kon. 's avonds heb ik mijn spullen gepakt en ben ik verhuist naar de kamer met het zeezicht (want dat is toch wel beter dan het uitzicht op een appartementencomplex). Hieronder zijn twee foto's te zien, de bovenst is het uitzicht vanuit de oude kamer, en de onderst het uitzicht vanuit de nieuwe.














Overdag ben ik bij de duikschool geweest. Deze middag was er weer een groep duikers die gingen duiken. Omdat de zee nog steeds zo ruig was als gisteren werd iedereen door middel van taxi's over het land naar de duiklocatie gebracht (zie afbeelding hieronder). Zelf ben ik samen met Mark op de duikschool gebleven en heb daar in alle rust een begin kunnen maken aan m'n stageopdrachten.


Ook hoorde ik vandaag van Robert dat de organisatie "Save Koh Tao" bezig is met het opzetten van nieuwe projecten. Robert heeft me daarom uitgenodigd om morgen met hem mee te gaan voor een introductie en voor het bespreken van de projecten. 

Dinsdag 18-9-2018
Vanmorgen ben ik bij Robert achterop de scooter gestapt en zijn we samen naar de actiegroep "Save Koh Tao"gereden. Onderweg zijn we nog even gestopt bij een winkel, het was een biologische winkel (zie afbeelding hieronder). Robert vertelde me dat dit de winkel was waar hij altijd de schoonmaakmiddelen voor zijn schip kocht en dat alle schoonmaakmiddelen die hij aan boord gebruikt op biologische basis zijn. Dit is een van de manieren waarop hij zelf een stukje bijdraagt aan het milieu. Zelf vond ik dit ook een goed initiatief omdat de meeste schoonmaakmiddelen vrij chemisch zijn en uiteindelijk ook in zee belanden.
Daarna zijn we doorgereden naar "Save Koh Tao" (zie afbeelding hieronder). Hier hebben we besproken wat de projecten zijn waar ze op dit moment mee bezig zijn. Een van deze projecten is het plaatsen van ankerboeien. Nu vraag je je misschien af wat dit met ecologie en met mijn opleiding te maken heeft. Maar ankerboeien worden speciaal aangelegd om de koraalriffen te beschermen. In plaats dat schepen hun ankers uitgooien en hiermee een hoop koraal beschadigen (doordat het anker over de bodem sleept), kunnen de schepen zichzelf vastmaken aan een ankerboei. Deze boei zit bevestigd aan een blok beton op de bodem. Dit betonblok kan zich niet verplaatsen over de bodem en daardoor ook de bodem en het koraal niet beschadigen. Het schema voor dit project zal 25 september worden opgesteld. Daarna zal het project van start gaan.
's Middags had Robert nog een verrassing voor me. Hij had namelijk een fiets geregeld die ik kan gebruiken als vervoersmiddel op het eiland (zie afbeelding hieronder). En daarbij is het ook nog eens een echte Eco-Bike, de meeste mensen rijden hier namelijk allemaal op scooters. 

Woensdag 19-9-2018
Vanmorgen al meteen bericht van Robert dat Save Koh Tao had gebeld met het bericht dat ik was uitgenodigd om volgende week woensdag langs te komen, Goed nieuws dus!
Ook ben ik vandaag weer met een groep duikers de zee ingegaan om afval op te ruimen. Net als tijdens de Wold Clean-up Day hebben Iris en ik deze duik weer samen verzorgd. Iris heeft de groep uitleg gegeven over het duiktechnische gedeelte. En ikzelf heb de groep verteld over het schoonmaakproject. De gehele groep was weer bereid om mee te helpen aan de schoonmaak van het rif, en vertelde me ook dat ze het een goed initiatief vonden. Hieronder een foto van een van de duikers met een blauw heuptasje waarin het afval word verzameld.

Zelf heb ik natuurlijk ook weer meegeholpen met de schoonmaakt, maar heb daarnaast ook nog wat foto's gemaakt van het zeeleven.

Ook heb ik vandaag wat meer uitleg gekregen over hoe de taken binnen de duikschool in hun werk gaan. Zoals het schoonmaken van de duikuitrusting en het invullen van formulieren als duikers bij ons willen komen duiken. Op deze manier heb ik een beter beeld gekregen van het bedrijf, en kan ik buiten het duiken en het schoonmaken van het rif ook mijn collega's ondersteunen.

Donderdag 20-9-2018
Deze dag was iets rustiger als de andere dagen. Er zouden eigenlijk vanmiddag weer een paar mensen komen fun-diven. Deze mensen zouden dan ook helpen met het schoonmaken van het rif. Maar vanwege omstandigheden hebben deze mensen zich afgemeld. Omdat de duik niet doorging ben ik zelf vooral in de duikschool bezig geweest met klusje. Zo heb ik bijvoorbeeld Wout en Iris meegeholpen met het uitwassen van de duikuitrusting. Hieronder zie je een foto van de achterkant van de duikschool, hier worden de spullen na elke duik uitgespoeld. Dit zorgt ervoor dat het zout eruit word gespoeld waardoor de uitrusting langer mee gaat. Ook heb ik Mark geholpen met het bevoorraden van de boot. Hiervoor hebben we zowel eten als drinken aan boord geladen.


Vrijdag 21-9-2018
Deze ochtend werd er via een andere duikschool een beach clean-up georganiseer. Verder waren er nog vier andere mensen die hier aan meehielpen. Er lag redelijk wat afval, zo'n twee vuilniszakken vol. En dat terwijl het strand daar iedere vrijdag word schoongemaakt. waarschijnlijk heeft het er wel me te maken dat het strand dicht bij de pier lag. Verder viel me ook op dat er een aantal dode vissen waren aangespoeld. Waar dit mee te maken had weet ik niet. Het zou goed kunnen dat ze gewoon van de vissersboten afkwamen. Aan het einde van de schoonmaak kregen we allemaal een mooi  Sea-Shephert shirt als dank voor de hulp (zie foto hieronder). Hieronder een foto van het schoongemaakte strand. Sea-Shephert is een organisatie die zich bezig houd met het behoud van zeeleven (https://seashepherd.org/)



Zaterdag 22-9-2018
Vanmorgen weer een keer vroeg opgestaan. we gingen vanmorgen om 7:00 aan boord voor de eerste duik. Samen met Iris heb ik weer een groep duiker begeleid. Naast dat we velen vissen hebben gezien zijn we ook weer bezig geweest met het schoonmaken van het rif. 's Middags ben ik samen met mark weggeweest op de scooter. We zijn een eindje verderop gaan winkelen om inkopen de doen voor de duikschool (zie afbeelding hieronder). De boodschappen die we nodig hadden waren voornamelijk etenswaren en huishoudelijke artikelen. Gelukkig hoefde we de grote hoeveelheid aan boodschappen niet zelf mee te nemen op de scooter, maar werd deze diezelfde middag door de winkel bezorgt bij de duikschool.


Zondag 23-9-2018
Toen ik vandaag op de duikschool kwam ben ik meteen begonnen met een klein project. Het project is als volgt. Op de boot van Impian Divers staat een compressor. deze compressor word gebruik om de duikflessen te vullen met ademlucht. Tijdens de productie van deze ademlucht word er door de compressor ook een kleine hoeveelheid olie uitgescheiden. Niet alle duikscholen vangen deze olie op, soms word deze gewoon in de zee gedumpt. Omdat Impian Divers het goede voorbeeld wil geven, zijn we op zoek gegaan naar een goedkope oplossing om de olie op te vangen. 's ochtends ben ik daarvoor naar de afvalbelt geweest om te kijken of ik hier iets kon vinden om de olie in op te vangen. Na even gesproken te hebben met een van de medewerkers van deze milieustraat, heeft hij me uiteindelijk geholpen met het zoeken naar iets bruikbaars. Op de foto hieronder zie je het resultaat. Deze twee kunststof vaten worden nu gebruikt om de olie uit de ademluchtcompressor op te vangen. wanneer het ene vat vol is, kan hij verwisseld worden met de andere. Op deze manier is er weer een bijdrage geleverd aan de weg naar een schonere oceaan.

4 opmerkingen: