Week 1

Maandag 3-9-2018
Maandag 3 september 2018 begon voor mij de eerste stage dag. Vandaag hoefde ik pas om 9:00uur te beginnen en kon dus nog even wat slaap inhalen van de heenreis. Het grootste deel van mijn collega's waren al om 7:00uur met de boot het water op gegaan om duiktrainingen te geven. De ochtend heb ik gebruikt om samen met Koen (een collega's) alvast wat duikkleding uit te zoeken voor de rest van de stageperiode. Nadat we hiermee klaar waren was het nog steeds erg rustig op de duikschool en stelde Koen voor om zijn scooter te lenen om nog wat meer van het eiland te zien.

Rond de lunch was iedereen weer terug op de duikschool. 's middags heeft John (mijn duikinstructeur) me alvast wat theorielessen gegeven over het open water duiken. Hierbij heeft hij uitgebreid uitleg gegeven over de duikuitrusting en vertelt over de belangrijke punten waar je op moet letten tijdens het duiken. Ook heb ik een instructieboek meegekregen die bij de cursus hoort. Hier zal ik de komende dagen nog wel even mee bezig zijn.


Dinsdag 4-9-2018
Dinsdagochtend heb ik eerst samen met John het huiswerk doorgenomen dat ik de vorige dag had opgekregen. daarna zijn we verder gegaan met de theorielessen. Dit keer ging de les over de opbouw van druk als je onderwater zwemt. Ook vertelde John me dat je tijdens het duiken de stikstofconcentratie in je lichaam hoger word en dat deze hoeveelheid afhankelijk is van de duiktijd en de diepte van de duik. Hij heeft me geleerd hoe ik met deze stikstofconcentraties om moet gaan om zo decompressie-ziekte te voorkomen. Hieronder een foto van het leslokaaltje in de Duikschool.


Dinsdagmiddag zijn we met de boot naar een duikplek toe gevaren om de theorie in de praktijk te gaan toepassen. Hierbij moesten net als bij autorijlessen allerlei checks en verrichtingen uitgevoerd worden. Deze oefeningen zijn er voor bedoeld om er voor te zorgen dat je weet hoe je in bepaalde situaties moet handelen. Dit hebben we eerst in ondiep water geoefend, op een plaats waar we konden staan. vervolgens zijn we naar 10 meter diepte gegaan en hebben we de oefeningen nog een keer geoefend. Hieronder een foto op de boot en de locatie van de duikplek.


Woensdag 5-9-2018
Woensdag heeft duikinstructeur Wout me duikles gegeven. We hebben 's ochtends het laatste gedeelde van de Open Water Cursus doorgenomen. En zijn 's middags gaan duiken. Ook dit keer hebben we eerst weer wat openwatertraining gedaan. Vervolgens hebben we een tweetal duiken gemaakt waarmee we de onderwaterwereld weer een stukje verkent hebben. Tijdens deze duik heb ik al een hoop gezien, zoals Longfin bannerfish (zie foto hieronder), Weibel's butterflyfish, Red breasted wrasse, Giant Grouper, Titan triggerfish en nog een paar andere vissen. de foto hieronder komt overigens gewoon van het internet. Maar zodra ik klaar ben met mijn trainingen ga ik mijn best doen om zelf wat onderwaterfoto's te maken.

Afbeeldingsresultaat voor longfin bannerfish

Hieronder nog een foto van de boot, en de plek waar we woensdagmiddag gedoken hebben. 's avonds ben ik voornamelijk bezig geweest met leren voor de duiktheorietoets van morgen (donderdag)














Donderdag 6-9-2018
Donderdag ben ik meteen begonnen met de theorietoets voor de duikcursus "openwater". De toets werd gelijkt nagekeken door een examinator. En de uitslag was dat ik geslaagd ben. 's middags hebben we nog twee duiken gemaakt om de cursus "openwater" helemaal af te ronden. dit keer vond de duik plaats op Hin Wong Bay (zie afbeelding hieronder).


Ook ben ik er via een collega achter gekomen dat er op de duikschool afvalnetjes aanwezig zijn om de riffen schoon te maken. Het leek me als Eco-student daarom een goed idee meteen zo'n netje mee te nemen. De eerste duik zijn John en ik op zoek gegaan naar afval dat op de zeebodem en tussen de riffen terecht was gekomen.. We hebben ongeveer 1,5uur gedoken en in deze tijd de netjes helemaal gevuld (zie afbeelding hieronder).


wat ik vandaag ook heb geleerd, is dat ze glazen flessen wel gewoon op de zeebodem laten liggen. Dit doen ze omdat er na ongeveer 3 maanden tijd zeeleven in komt te wonen, zoals visjes en krabbeltje. Dit vond ik zelf wel een leuk weetje. soms leggen ze zelfs betonnen blokken in de zee waar deze flessen in verwerkt zijn, puur voor het zeeleven.

Vrijdag 7-9-2018
Vrijdagochtend vroeger begonnen dan de voorgaande dagen omdat we vandaag meegingen met de boot van 7:00 uur. We zijn dit keer een stuk verder de zee op gegaan, het was ongeveer één uur varen vanaf de kust. Deze duik was bedoelt voor de nieuwe "advanced openwater cursus" waar ik vandaag aan ben begonnen. Tijdens de duik was het de bedoeling om een diepte te halen van 32 meter. Op die diepte werd ook meteen getest op stikstofnarcose (Dit is een toestand die kan optreden als stikstofgas met een hoge partiële druk wordt ingeademd, het lijkt op een alcoholroes). gelukkig was dit niet het geval. Na deze duik zijn we nog naar een andere locatie gegaan om een aantal oefeningen uit te voeren. hieronder een afbeelding van de twee duiklocaties. (Locaties: bovenste: Champhon Pinnacle, onderste: White Rock).

Na terugkomst van de duik vertelde collega Mark me dat er op het eiland een gigantische vuilnisbelt lag. De reden van deze grote hoop afval is voornamelijk omdat het eiland een toeristische trekpleister is. Daarnaast vertelde hij me ook dat het afval niet word geëxporteerd naar het vaste land omdat dit alleen maar kosten met zich meebrengt en qua geld verder niks oplevert. Het stapelt zich dus alleen maar op. Het enigste dat wel word geëxporteerd is het plastic afval. Dit word verbrand en levert uiteindelijk nieuwe energie op. Alleen kan je je afvragen of dit een duurzame oplossing is. Mark heeft me er heengebracht om het met eigen ogen te kunnen zien. Hieronder is een foto te zien van de berg, die in werkelijkheid nog grote is. En daarnaast een foto van Mark en mij bij een stapel plastic.


Zaterdag 8-9-2018
Vandaag heb ik als eerste mijn spullen verhuist naar een andere kamer, omdat de kamer die ik hiervoor had slechts voor tijdelijk gebruik was. Hieronder zijn een paar foto's te zien van de plek waar ik verblijf. De kamers hier kosten slechts 7.000 - 8.000 Thai Bath per maand, dat is ongeveer 200 euro. En daarvoor word hij ook nog wekelijks schoongemaakt. Wat wil je als student nog meer ;)




Nadat ik vandaag op mijn stage kwam heb ik nog heel even met John wat theorie doorgesproken, en heb daarna alvast twee van de vier eindtoetsen gemaakt van de advanced cursus. 's Middags zijn we weer met een groepje het water op geweest om een duik te maken. Maar toen we op een afstand van ongeveer 1,5 km van de kust af waren, kwamen we ineens mensen tegen. We hebben deze mensen aan boort gehaald en al snel vertelde ze ons dat ze waren afgedreven door de sterke stroming en het hen niet meer lukte om bij de kust te komen. Gelukkig is het goed afgelopen. De duik vandaag ging ook goed. John en ik hebben vandaag op de zeebodem geoefend met navigeren. Tijdens de duik was het steeds de bedoeling om een bepaalt traject af te leggen door middel van een kompas en uiteindelijk ook weer met behulp van het kompas op het beginpunt uit te komen.

Zondag 9-9-2018
Vandaag was voor mij een vrije dag. 's Middags naar het strand geweest bij Mae Haad Bay (Mae Haad is de naam van het plaatsje waar ook de duikschool zit). Daar heb ik nog even een paar foto's gemaakt om zo nog wat meer van het eiland te laten zien.















Geen opmerkingen:

Een reactie posten